Terwijl het kernteam, samen met enkele experts, met de voorbereidingen bezig zijn geweest, is het nu tijd om te werken aan de interne betrokkenheid. Volgens Lara is het essentieel om iedereen erbij te betrekken om de doelstellingen te behalen. Ons motto is niet voor niets ‘Samen Sterk’.
Onlangs organiseerde de kerngroep een workshop voor collega’s die de stakeholders moeten gaan contacteren voor de stakeholderbevraging. ‘Het is niet dat mensen meteen enthousiast worden van duurzaamheid, maar als je het uitlegt dan beginnen mensen geïnteresseerd te raken. Dit zagen we ook na de workshop’, vertelt Lara.
Samenwerking met collega’s en externe stakeholders is volgens Katinka en Lara essentieel om te slagen, omdat de CSRD de volledige waardeketen omvat. Daarbij is het is ook niet zwart of wit, je bent niet ‘of wel of niet duurzaam’ en het is zeker niet nodig dat het de core business van de organisatie wordt.
‘Uiteindelijk gaat het dezelfde kant op als bijvoorbeeld kwaliteitszorg en Arbowetgeving’, vult Katinka aan. ‘Ook dat vinden we ondertussen de normaalste zaak van de wereld, al duurt het wellicht nog 5 à 10 jaar, maar het gaat wel komen’.